Ärendehantering
Handbollförbundet Västs rapportsystem är ett verktyg för att utveckla och förbättra verksamheten i distriktet.
Det är viktigt att Handbollförbundet Väst får in ärenden gällande olämpligt beteende, hallar, föreningar eller arrangemang som inte fungerar för att därmed kunna ta kontakt med berörd förening så att bristerna kan rättas till. Detta är vårt verktyg att t ex hjälpa spelare, domare, funktionärer och publik att få en välkomnande, trivsam och trygg miljö där alla kan ha roligt och utvecklas.
Välj mellan nedanstående rapporter för att skapa ett ärende hos Handbollförbundet Väst. Läs igenom vilken rapport som ska användas så kommer ärendet till rätt person.
Arrangemangsrapport
- För dig som är domare, funktionär eller instruktör runt ett handbollsarrangemang
- Händelser där spelare eller ledare beter sig extremt osportsligt ska interapporteras i arrangemangsrapport. En anmälan till bestraffning ska då skrivas i stället (se Bestraffningsärende nedan):
I arrangemangsrapporten kan du skriva om till exempel:
- Publik som beter sig olämpligt mot domare/funktionär/spelare/ledare
- Lag som inte genomför tekniskt, förenklat tekniskt- eller schysstmatch-möte
- Hallar som inte uppfyller krav enligt spelreglerna t.ex. inget avkastområde eller coachingzon
- Bristande säkerhetsåtgärder t.ex. hall utan nödutgångar eller hjärtstartare
Information som lämnas via Handbollförbundet Västs arrangemangsrapport behandlas konfidentiellt av tjänsteman, kommittéledamöter eller styrelsemedlemmar inom Handbollförbundet Väst. Anonyma ärenden kommer inte behandlas.
Händelser där spelare eller ledare beter sig extremt osportsligt ska inte rapporteras i arrangemangsrapport. Ett Bestraffningsärende ska skapas istället.
Bestraffningsärende
För händelser där spelare eller ledare beter sig extremt osportsligt.
- För ungdomshandboll och senior till och med div 3 ska denna rapport om bestraffningsärende skapas.
- För USM och div 2 och högre ska dokumentet ”Anmälan till bestraffning” fyllas i och skickas till jukka-pekka.laine@handbollvast.se för vidarebefordran till SHF.
Tävlingsärende
Som tävlingsärenden räknas ärenden som har med matcher/tävlingsverksamheten att göra men som inte berör regelfel och matchrelaterade situationer utan snarare handlar om hur och när en match får genomföras – ex. tvister om matchändringar/wo-matcher, inplanering av matcher med långt reseavstånd samt det vanligaste tävlingsärendet – inte spelklara spelare.
Inte spelklar spelares deltagande i tävlingsmatch ska anmälas som ett tävlingsärende. Sådan anmälan ska lämnas in skriftligen, med angivande av skälen, senast inom 14 dagar från matchdagen.
Anmälan avseende matcher som är schemalagda (så väl med ordinarie tid som genom ombokning) under den period som i ursprunglig planering omfattar en tävlings två sista omgångar, samt kvalspel och slutspel ska lämnas in senast 24 timmar efter avslutad match/händelse. Protestavgift behöver inte inbetalas för tävlingsärenden.
Anmälan, vilken inte inkommit inom föreskriven tid, ska avslås.
HFV administrerar tävlingsärenden i Damer division 2 – division 4 samt Herrar division 2 – division 4.
Protestärende
Grund till protest är regelfel och matchrelaterade situationer – alltså sådant som händer under matchens gång. Observera att domarnas bedömning av matchsituationer inte är möjlig att protestera emot. Protester som grundar sig på domarens bedömning i matchsituationer godkänns inte.
Avsikt att protestera ska anmälas senast 60 minuter efter avslutad match/händelse. Rätt att anmäla avsikt att protestera tillkommer den som är direkt berörd av saken och som har ett befogat intresse av att få saken prövad. Anmälan görs till domaren/domarna, alternativt meddelas via e-post till administrerande instans. Avsiktsförklaringen ska innehålla skälen för protesten.
När avsikt att protestera har anmälts så har anmälande part fem (5) dagar på sig att inkomma med en kompletterande skrivelse gällande skälen för protesten. Inom fem (5) dagar ska även protestavgiften på 1000 kr betalas in till bankgiro 5500-8643.
Vid en tävlings två sista omgångar samt kvalspel ska kompletterande skrivelse och inbetalning av protestavgift ske inom 24 timmar efter avslutad match/händelse.
HFV administrerar protestärenden i Damer division 2 – division 4 samt Herrar division 2 – division 4.
Felaktiga utbetalningar
Vid felaktiga eller ej gjorda utbetalningar för ett uppdrag, kan HFV stötta med att kontakta förening eller annan utbetalningsställare.
Övriga ärenden
För dig som är spelare, förälder, publik, eller annan person.
För dig som vill rapportera om incidenter runt en träning, match eller cup som inte följer HVFs riktlinjer hur man ska uppträda mot varandra.
Om du inte tycker någon av de andra ärenderapporterna stämmer in på ditt ärende.
- Gäller ditt ärende föreningsmatch;
- Ta i första hand kontakt med aktuell föreningsrepresentant.
- Efter det kan föreningsrepresentant ta kontakt med HFV
Publicerad: 2025-06-24
Senast uppdaterad: 2025-06-24
Författare: Jessica Larsson